Sunday, January 5, 2014

Travel to Korea : Musim Luruh 2013

Travel Date : 10 October 2013 - 20 October 2013
Location :  Busan - Seoul - Sokcho - Jeju

Sebenarnya Korea tidak termasuk dalam wish list aku pun, tapi my travel buddy ajak pergi sebab tix murah so aku ikutkan saja. Korea.. sebenarnya aku dah jatuh cinta dengan negara ini. Aku suka sangat cuaca di sana. Masa aku di sana time Autumn, the weather just nice and i love it so much. Jangan risau untuk ke Korea sebab negara ni selamat. Dont worry just be careful. Kali ni aku travel mmg betul2 budget. Total expenses semua sekali termasuk semua flight tix, makan, shopping, acco, transportation kat sana RM2K sahaja. Kitorang save banyak kat accomodation. Stay dekat rumah orang kat sana. Nak tahu mcam mana kitorang boleh dapat free stay korang reg kat couch surfing www.couchsurfing.com. but it worth tapi korang kena berhati2 dan kena pandai pilih host. Thanks to my travel buddies jugak la yang mencari host. Serious cakap, dlm trip ni aku mmg tak study sangat. Aku just ikut kawan2 aku jer (nasib aku tak kena jual dengan diorg) haha just joking... Alhamdullilah host kitorang semua baik2.

Busan
Bagi aku agak membosankan.
Busan yang membosankan.. hahaha sorry..

Seoul
I love it. The people, the weather everything but one thing that i hate is stairs.. why there are a lot of stairs there.. huhu
nak nangis tau tengok tangga yang banyak dan tinggi... boleh kurus!!!


Nami Island
Famous dengan cerita Winter Sonata.

Sokcho
Best!!Ada Mount Seorak yang cantik dengan daun2 autumn yang kemerahan, kekuningan.. cantik sangat. Kitorang pergi Abai Village - pengambaran Drama Autumn In My Heart my fav Korean Drama ever!!! Ada statue Eun Soh & Jun Soh. Kitorang naik gaetbae-boat - boat yang digerakkan dengan menggunakan kuasa tenaga manusia.

Jeju Islands
Kitorang kat Jeju 3 hari. Sewa kereta. Dari seoul ke jeju naik busan air. 1 malam duduk kat rumah CS (local). Thank to the hospitality that they provide to us. Banyak jugak tempat menarik yang aku gi kat Jeju ni.

Lets enjoy the pictures!!!

nak beli tix subway.. pening gak mula2

metro station.. lets start our journey

budak2 baru balik sekolah agaknya

Busy City, baru lepas hujan. Panas, berpeluh2 kitorang

Area rumah CS kitorg. Betul2 tepi laut.

Jalan2 kat sini tiba2 ada awek korea nak bergambar ngan kitorg. Excited kot tengok kitorg pakai tudung.. hehehe.

One thing yang aku realized kat Korea ni ada byk sangat coffee house or cafe. Malam ni kitorg light dinner kat "Think Coffee". Harga.. kalau tak convert murah la tapi kalau convert boleh pengsan dengan 1 slice sandwich + cappuccino RM36 duit korea W12K sahaja :)

 Dekat dengan rumah CS kitorg, betul2 tepi laut. Pagi2 keluar sejuk...

 Heunde Bridge
Gamcheon Village. Our 2nd day at Busan. Datang sini naik bas je.

Ahjuma ni sangat friendly ngan kitorg. Bersembang mcm masing2 faham bahasa masing2. Masih kuat berjalan lagi ahjuma ni walaupun dah tua.

Lepas Gamcheon Village, kitorg naik bas pergi Taejongdae Cliff. Cantik la.. tepi laut dan banyak tangga. Penat memanjat. Entrance fee W1.5K

One of the nice view. Tapi adik aku cakap mcm kat langkawi jer.. Ada bunyi2 org jealous kat situ.

Mmg banyak cliff kat sini. Dah petang2 mcm ni mmg sejuk. Kitorg tak tunggu sunset pun.


3rd day.. We are in Seoul with KTX. So now nak g Hongik another CS's house.


Kitorg lunch kat Hongik town, kedai makan BaB. Ini la makanan yang kitorg makan and this is my 1st experience having a korean dish. Not bad. Aku boleh masuk dengan makanan korea. Sedap and of course kitorg order semua yang veggie. Total makanan kitorg semua tu W35K jer @ W7K/pax.

Inilah kedai makannya. Another things yang aku realize, makan kat kedai korea ni dioarg bg free flow utk air which is good!!!

Hello Kitty Cafe, Hongdea Street. Kitorang masuk jer bergambar.. dah minum pun. Dapat jumpa ramai gak org msia datang sini.



Interior design Hello Kitty Cafe. Direction Hongik Station (Subway Line 2) - exit 9 - turm left and walk straight. 


4th day, kitorg ke Nami Islands. From Seoul to Nami Islands by train.


Ferry ke Nami. 5 min dah sampai. FeeW8000



Pokok sini daun masih hijau lagi. Kitorg tgh cari daun yang dah tukar colour tapi tak ada sgt. Kitorg dtg awal. Mungkin kalau lewat seminggu pokok2 dah bertukar colour.

Pulau yang famous dengan drama Winter Sonata. Dalam entry seterusnya, aku  akan bgtau mcm mana nak ke Nami Islands in details and more pictures to share.
















2 comments:

  1. Salam, blh suggest x rumah or host mana yang u olls stay dekat sana yek??next year kami nak ke sana gak so blh jadikan rujukan..thanks in advance..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btw host kitorg kat busan dah balik UK. Yg kat jeju dah pindah. You nak pergi berapa org? Sorry for the late reply

      Delete